Hexco Webdesign & Optimalisatie

Hoe spreek jij je doelgroep aan? Met ‘jij’ of ‘u’?

Over dit onderwerp is nog veel onduidelijkheid. Is ‘u’ niet te ouderwet? Of is een onbekende aanspreken met ‘jij’ niet zo netjes? De meningen zijn hierover verdeeld. Het is ook lastig want niet iedereen heeft dezelfde doelgroep.

Bij Hexco hebben we gekozen om klanten altijd aan te spreken met ‘jij’. De reden hiervoor is dat we een informele sfeer willen creëren.

Doelgroep bepalen

Het is belangrijk om je doelgroep te bepalen zodat je klanten altijd op dezelfde manier aanspreekt. Het staat niet zo netjes om de ene keer ‘u’ en de andere keer ‘jij’ te gebruiken in de teksten op je website of webshop. Waar je ook voor kiest: ‘u’ of ‘jij’, het belangrijkste is dat je altijd consequent bent.

Webshops waar bijvoorbeeld kleding of sneakers worden verkocht willen vaak een informele sfeer creëren. Daarom zie je dat klanten daar vaak met ‘jij’ worden aangesproken.

Daarnaast zie je vaak dat op websites van banken of andere grote instanties de klanten met ‘u’ worden aangesproken om het contact formeel te houden.

Waarom kiezen voor ‘u’?

  • Het creëert afstand en respect
  • Het is zakelijk
  • Het wordt vaak gezien als beleefd
  • Het geeft een status aan de ontvanger

Wil je een afstand bewaren tussen de klant en jezelf? Kies dan voor ‘u’.

Waarom kiezen voor ‘jij’?

  • Het is informeel
  • Het maakt de relatie vertrouwd
  • Het voelt vriendschappelijk
  • Het geeft een gevoel van samenhorigheid

Wil je meer genegenheid, gelijkheid en informaliteit? Kies dan voor ‘jij’.

Tot slot

Bepaal goed wie je als bedrijf wilt zijn. Er is geen goede of foute keuze. Vraag jezelf af wie je wilt zijn en wat je wilt uitstralen.

Twijfel je nog? Vraag het dan eens aan mensen om je heen of vraag het een aan een klant.

Wil je meer weten over Webshops of een offerte aanvragen? Neem dan contact op met Hexco Webdesign & Optimalisatie voor een vrijblijvend gesprek.