Hexco Webdesign & Optimalisatie

De basis voor jouw webshop

Driekwart van de Nederlandse bevolking koopt online. Dit aantal blijft alleen maar stijgen.

Ben jij ZZP’er maar heb je nog geen webshop? Dan is het zeker interessant om daar eens over na te denken. Kun je de producten of diensten die jouw bedrijf verkoopt ook online aanbieden? Lees hieronder de tips die Hexco voor jou heeft samengesteld.

Dit is het eerste artikel in een reeks webshop artikelen.

  1. Maak een goede eerste indruk
    Een eerste indruk maak je maar een keer dus zorg ervoor dat je site er professioneel uit ziet, goed is bijgewerkt met de laatste aanbiedingen en andere updates. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers afhaken omdat ze zien dat de webshop er amateuristisch uitziet en verouderd is, waardoor ze je daardoor niet vertrouwen.
  1. Loop zelf alle stappen in de aankoopfase door
    De beste manier om te testen of je website echt gebruiksvriendelijk is, is om zelf de aankoopfase te doorlopen. Stel je voor dat klanten een product niet bestellen omdat er toevallig iets onduidelijks zich in het koopproces bevindt, dat zou toch zonde zijn.
  1. Responsive webdesign
    Zorg dat je webshop goed werkt en duidelijk is op smartphones en tablets. Aangezien steeds meer mensen gebruik maken van hun smartphone of tablet voor het online winkelen, moet jouw webshop natuurlijk wel uitnodigend overkomen.
  1. Test de laadtijd van je webshop
    Voorkom een hoge bounce rate door de laadtijd van je pagina’s te meten. Test dit ook op smartphones en tablets, deze hebben namelijk vaak moeite met het laden van grote afbeeldingen en bestanden.
  1. Besteed aandacht aan je klanten.
    Stuur de geregistreerde klanten regelmatig een nieuwsbrief om ze op de hoogte te houden van nieuwe aanbiedingen en andere veranderingen. Hierdoor zorg je ervoor dat de klant je niet vergeet en sneller geneigd is om je website te bezoeken.
  1. Laat de bezoeker zich veilig voelen.
    Online winkelen heeft voordelen, maar veel bezoekers aarzelen nog steeds omdat ze bang zijn voor identiteitsdiefstal. Het is ontzettend belangrijk dat klantgegevens altijd veilig zijn. Zorg dat je een keurmerk kunt plaatsen voor je webshop, bijvoorbeeld het Webshop Keurmerk of het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Dit geeft klanten extra vertrouwen.
    Zo’n keurmerk is echter wel prijzig.
    Iets wat ook verplicht is voor een keurmerk (en in onze ogen zelfs zonder keurmerk) is het nemen van een SSL Certificaat. Daardoor maak je gebruik van een HTTPS verbinding. Dit zorgt voor een veilige verbinding tussen je computer, tablet of smartphone en de server.
    (Wil je meer weten over HTTPS? Klik dan hier.)
    Ook iets simpels als duidelijke contactinformatie draagt bij aan een conversievriendelijke webshop. Dat komt omdat online shoppen vooral draait om vertrouwen. Als klanten je webshop vertrouwen, zullen ze eerder een aankoop doen.
  1. Kies voor een duidelijke navigatie
    Zorg dat bezoekers altijd weten waar ze zich bevinden in je webshop. De bezoekers mogen niet het idee krijgen dat ze verdwaald zijn in de website. Dit kan bijvoorbeeld door een overzichtelijk menu te bouwen met een markering van de pagina waar de bezoeker zich op dat moment bevindt. Ook een broodkruimel pad is hiervoor geschikt en ook nog eens goed voor de zoekmachine optimalisatie!
  1. Zorg ervoor dat het winkelwagentje altijd zichtbaar is
    Vaak staat deze in de rechter bovenhoek van het scherm. Kopers hebben de neiging om de items in het winkelwagentje te controleren. Daarom is het prettig om altijd bij het aankoopoverzicht te kunnen.
  1. Korting duidelijk weergeven
    Bied je korting aan? Laat het duidelijk zien! Als je wilt dat een korting bijdraagt aan je conversie moet je ervoor zorgen dat het vrijwel direct de aandacht van je bezoeker trekt. Verwerk de korting in de prijs en laat zien hoeveel procent er af gaat. Iedereen houdt van een goede korting 😉
  1. Verschillende betaalmogelijkheden.
    Sommige klanten zullen moeite hebben met het delen van credit card informatie, anderen hebben er geen probleem mee en nog een hele groep heeft geen credit card. Daarom is het belangrijk om meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. iDeal werkt goed voor Nederlandse klanten, Paypal beter voor internationale. Zo bied je elke klant de kans om een aankoop te doen zonder dat ze zich zorgen maken over de betaling.

Wil je meer weten over Webshops of een offerte aanvragen? Neem dan contact op met Hexco Webdesign &Optimalisatie voor een vrijblijvend gesprek.