Hexco Webdesign & Optimalisatie

10 tips voor een succesvolle zakelijke Facebookpagina

  1. De doelstelling bepalen
    Het is belangrijk om eerst doelen vast te stellen wat precies je bedoeling is met de zakelijke Facebookpagina. Wil je meer bekendheid of zichtbaarheid? Of bijvoorbeeld makkelijker dichtbij je doelgroep komen? Hoe beter je weet wat je met je zakelijke Facebookpagina wilt bereiken, hoe beter je hier de focus op kunt leggen en succesvol kunt worden.
  1. Het opzetten van een zakelijke Facebookpagina
    • Zorg voor een originele én professionele Facebookheader.
    • Gebruik een profielfoto die duidelijk maakt wat voor diensten je aanbiedt.
    • Vul zo veel mogelijk gegevens over je bedrijf in, zoals het adres, diensten, website, contactgegevens en openingstijden.
    • Maak een pakkende en duidelijke omschrijving.
  1. Hoe krijg je likes
    Als je de voorgaande tips gebruikt hebt en je zakelijke Facebookpagina online staat, wil je natuurlijk zo veel mogelijk likes hebben. Het is daarom makkelijk om eerst al je huidige Facebookcontacten uit je vriendenlijst uit te nodigen om je zakelijke Facebookpagina te liken. Daarnaast kun je je emailcontacten ook uitnodigen. Importeer deze naar Facebook en stuur ze een uitnodiging om je pagina te liken. Heb je ook een website? Zet dan een Facebook Like knop op je website. Zo kunnen al je bezoekers ook gelijk je Facebookpagina liken.
  1. Bedenk leuke acties om meer likes te krijgen
    Om meer likes te kunnen krijgen is het leuk om zo nu en dan een actie te organiseren of om iets weg te geven. Dit kan per sector natuurlijk verschillen.Iedereen vindt het leuk om iets te winnen, dus mensen zullen sneller je pagina liken of delen zodat ze kans maken.
    Maar doe dit ook vooral niet te vaak, het kan ook als irritant of vervelen worden beschouwd en mensen zullen dan sneller op de ‘vind ik niet meer leuk’ knop drukken.
  1. Wat zet ik op mijn zakelijke Facebookpagina?
    Probeer je doelgroep up-to-date te houden met wat er in jouw bedrijf zoal gebeurd. Plaats een keer een linkje naar een nieuwe product of dienst of post links naar andere interessante websites die met jouw sector te maken hebben. Ook is het leuk om een blog bij te houden en zo nu en dan een linkje daarvan op je Facebook tijdlijn te plaatsen.
  1. Aan welke regels moet ik mij houden?
    Zoals in nummer 5 al besproken is het erg belangrijk dat je mensen niet spamt met commerciele berichten, want dan is de kans erg groot dat je de opgebouwde likes in hetzelfde tempo weer verliest. Lees van te voren de regels betreft zakelijke Facebookpagina’s goed door en gebruik ook je eigen verstand qua wat wel en wat echt niet kan.Houdt onderscheid tussen je privé Facebookpagina en je zakelijke Facebookpagina! Het staat absoluut niet professioneel als er berichten op de zakelijke pagina worden geplaatst die niks met je bedrijf te maken hebben, maar gaan over wat je bijvoorbeeld in het weekend hebt gedaan of wat je die avond hebt gegeten.
  1. Het gebruik van foto en video op je zakelijke Facebookpagina
    Het is natuurlijk erg belangrijk om professioneel over te komen met je zakelijke Facebookpagina. Houdt er altijd rekening mee dat er ook (potentiële) klanten of opdrachtgevers mee kunnen lezen en die zouden maar een ‘rare’ indruk van je kunnen krijgen. Wel kun je passende foto’s en video’s plaatsen die met je bedrijf of sector te maken hebben en die voor de bezoeker leuk zijn om te bekijken. Foto’s en video’s hebben een veel hogere klikratio dan lappen tekst en hier kun je op een positieve manier gebruik van maken.
  1. Via je zakelijke Facebookpagina meer bezoekers naar je website trekken
    Door bijvoorbeeld blogs te schrijven op de website en een link daarvan op je zakelijke Facebookpagina te plaatsen kun je meer bezoekers naar je website leiden. Door Google Analytics te gebruiken kun je precies zien hoeveel bezoekers via Facebook komen en wat hun precieze gedrag is. Op deze manier kun je je zakelijke Facebookpagina goed inzetten voor Social Media Marketing.
  1. Deelnemen aan Facebookgroepen binnen je vakgebied
    Omdat je graag meer bekendheid wilt krijgen en omdat het altijd leuk is om te kijken hoe andere bedrijven binnen je sector het doen, kun je op Facebook groepen zoeken binnen je sector en je daarbij aansluiten. Zo kun je van elkaar leren en een groter netwerk opbouwen.
  1. Plaats regelmatig een statusupdate
    Veel bedrijven plaatsen gemiddeld 1 a 2 statusupdates per week op hun zakelijke Facebookpagina.
    Dit is belangrijk om zichtbaar te blijven voor je likers en mensen die jouw updates volgen.Het ligt overigens wel aan de sector. Als u bijvoorbeeld een bakkerij heeft is het leuk om vaker statusupdates te plaatsen met uw nieuwste creaties.

Wil je meer weten over Social Media en Facebook? Neem dan contact op met Hexco Webdesign &Optimalisatie voor een vrijblijvend gesprek.